10 Cara Untuk Membuat Menular Kandungan untuk Pemasaran Media Sosial



ini adalah alih bahasa dari saya ke dalam Bahasa Malaysia dari artikel yang saya petik dari http://www.jeffbullas.com/2014/10/21/10-ways-to-create-contagious-content-for-your-social-media-marketing/#Q7GDOS70fWhlG2pJ.99
artikel ini memang dibenarkan untuk dikongsi.Untuk memudahkan anda memahaminya.Saya telah mentafsirkan dari bahasa asalnya Englih

Adakah anda ingin membuat posting yang orang lain tidak boleh lakukan tetapi mudah untuk berkongsi?
Apakah anda ingin memaksimumkan media sosial ROI(return on investment) untuk pos anda dan tanpa melakukan apa-apa melihat lautan maklumat berjaya dilahirkan setiap hari.
Membuat kandungan untuk dikongsikan,anda harus memahami minda pembaca anda. Kemudian, anda boleh memahami dengan tepat apa yang membuat mereka  tandakan ... atau tidak.
Apakah unsur-unsur penyebab utama mereka untuk berkongsi?
Untuk pemahaman yang lebih baik anda mestilah mempunyai minda penonton anda,Ianya akan semakin berkesan jika anda dapat untuk membuat kandungan yang boleh dikongsikan.
Adalah penting untuk diingati bahawa masih ada orang di belakang komputer. Memahami bagaimana cara mereka berfikir, dan akhirnya akan dapat mencari isi kandungan yang sesuai dengan pembaca supaya ianya lebih mudah untuk dikongsikan.
Dalam artikel ini, anda akan belajar sains sebenar di sebalik apa yang membuat orang berkongsi.Anda akan menemui 10 cara untuk membuat kandungan yang peminat anda tidak boleh menunggu lama untuk berbincang dan mengongsikannya.    
Saya juga menyertakan taktik terkini sebagai bonus, jadi pastikan anda membaca sehingga ke akhir untuk mendapatkan salinan anda.

Pertama, kita kaji mengapa orang berkongsi kandungan.

Psikologi mengapa orang suka berkongsi 

Wawasan Kumpulan NY Times telah menerbitkan sebuah kajian yang menekankan faktor utama yang menyebabkan orang ramai mudah untuk berkongsi kandungan. Berkongsi, menurut kajian itu  berkait rapat dengan hubungan kita dengan orang lain. Kajian ini menggariskan motivasi utama berikut bagi orang untuk berkongsi:

  • Untuk menentukan diri kita kepada orang lain 
  • Untuk membawa kandungan yang berharga dan menghiburkan kepada orang lain
  • Untuk mengembangkan dan menyuburkan hubungan 
  • Untuk mendapatkan perkataan tentang sebab-sebab dan tanda yang kita sayangi.

Satu lagi kajian yang melibatkan NY Times mendapati bahawa mewujudkan kandungan emosi boleh membawa kepada peningkatan perkongsian. Kandungan lebih mudah cenderung untuk dikonsikan bersama jika ianya lucu, bergerak, menerangkan, inspirasi, mengejutkan, lucu, kontroversi atau seksi, jika ia meninggalkan kesan kepada pengguna merasa kagum atau takut. Jurnal Sains telah menerbitkan kajian tentang psikologi perkongsian pada tahun 2011 yang menyokong kajian di atas pada emosi dengan mengatakan:

"Perkongsian cerita atau maklumat yang didorong oleh gairah. Ketika orang fisiologinya terangsang, sama ada disebabkan oleh rangsangan emosi atau sebaliknya, saraf autonomik diaktifkan, yang kemudian meningkatkan penghantaran sosial. "


Apa yang akan membuatkan penyelidikan anda itu bermakna bagi mereka yang tercari-cari untuk mendapatkan kandungan yang mudah untuk dikongsikan?

Seperti ini - cerita adalah cara yang berkesan untuk menyampaikan kandungan emotif.

Penyelidikan itu juga bermakna bahawa ada isian kandungan ilmu untuk mewujudkan kandungan yang mudah untuk dikongsikan. Tidak, ia bukanlah satu sains yang tepat, tetapi, dengan mengikuti garis panduan tertentu, secara dramatiknya akan meningkatkan peluang penyelidikan anda mudah dikongsikan dengan memankan emosi keinginan, keperluan dan psikologi penonton anda.
Media sosial sering digunakan untuk mempelihatkan kandungan begitu, yang merangkumi cerita; Walau bagaimanapun, cerita dalam konteks ini boleh diluahkan melalyi foto,cerita atau klip video.

Berikut adalah 6 garis panduan untuk membantu meningkatkan kemungkinan kandungan anda dikongsi.


  • Rayuan kepada motivasi penonton anda untuk menyambung antara satu sama lain (bukan hanya dengan jenama anda). 
  • Bercerita. 
  • Kredibiliti perlu diwujudkan, seperti juga kepercayaan, yang merupakan kos untuk mendapatkan saham. 
  • Simpan mudah mesej. 
  • Rayuan kepada emosi positif seperti inspirasi, pencahayaan atau hiburan untuk membina sambungan jenama yang positif. 
  • Menanamkan rasa mendesak. 

Berikut adalah 10 cara untuk membuat kandungan menular. 
1. Pengaruh pengesahan Sosial

Kita semua mempunyai keinginan yang kuat untuk kelulusan. Kekuatan Likes kajian mendapati bahawa pengguna media sosial lebih cenderung up-mengundi komentar pra-suka.
Pengarang Robert Cialdini menjalankan satu kajian di mana penyelidik yang mengambil bahagian dalam kempen amal dari pintu ke pintu mendapati bahawa orang lebih cenderung untuk menderma apabila senarai penderma sebelum itu lagi. Selain itu, ketika senarai termasuk orang-orang yang prospek tahu - seperti rakan-rakan dan jiran-jiran - mereka bahkan lebih mungkin untuk menderma.
Bagaimana untuk melakukannya dalam talian
Media Sosial Pemeriksa mempunyai perkongsian butang dengan jumlah saham jelas kelihatan di bar terapung menegak bagi setiap jawatan mereka.


Kadar Penukaran Pakar membantu Amerika Selatan daFlores syarikat penghantaran bunga hampir dua kali ganda pendapatan mereka.
Mereka mendapati bahawa beberapa pengunjung ke laman web yang belum pernah mendengar tentang syarikat itu sebelum ini. Jadi, mereka digantikan banner berputar dengan imej statik yang berbunyi "¡gracias a Nuestros mas de 600,000 pengikut en Facebook!" ("Terima kasih kepada 600,000+ peminat Facebook kami.").
Hasilnya ialah peningkatan 44% dalam jualan hanya dengan menambahkan bukti media sosial populariti firma.



Baca lebih lanjut di http://www.jeffbullas.com/2014/10/21/10-ways-to-create-contagious-content-for-your-social-media-marketing/#CTdYxpZqyFgfx1Zp.99

2. Gunakan berita baik 

Pertimbangkan kajian berikut:


  • Pengarang Jonah Berger  diperiksa sekitar 7,000 artikel New York Times yang telah dikongsi, dan mendapati bahawa berita positif adalah lebih cenderung untuk pergi viral. 
  • Satu kajian oleh BuzzSumo juga mendapati bahawa emosi yang paling biasa digunakan oleh artikel yang telah bersama yang kagum, ketawa dan hiburan. 
  • Satu kajian oleh Ipsos menunjukkan bahawa 61% daripada orang-orang yang berkongsi perkara yang menarik, 43% daripada orang yang berkongsi hal-hal lucu dan 29% daripada orang-orang yang berkongsi kandungan yang unik. 

Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 

BuzzFeed dan Upworthy ialah pakar dalam mewujudkan kandungan reaktif. Kandungan yang mencetuskan emosi positif gairah yang tinggi, bersama-sama dengan tajuk-tajuk utama yang membangkitkan rasa ingin tahu dan terpesona, dan lebih mungkin untuk dikongsi bersama.

Pertimbangkan tajuk utama seperti: 




3. Estetika perkara, sehingga menghabiskan masa di atasnya 

   Menurut Jakob Nielsen, 16% dari pengguna membaca kata web salinan perkataan, manakala 79% membaca dengan mengimbas halaman dan memilih kata-kata individu dan kalimat.
Reka bentuk dan melihat perkara walaupun apabila ia datang ke kandungan bertulis. Menganjurkan kandungan dengan cara yang mudah imbas dan mempunyai jalur mata yang jelas akan meningkatkan keterlibatan.
Menggunakan subheaders, memecahkan blok teks, dan memilih font yang mudah dibaca akan semua pembaca bantuan terlibat dengan kandungan anda.

Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 

Apple adalah tuan dari menyampaikan estetika menyenangkan di web, dan juga dalam iklan cetak mereka. Berikut adalah beberapa garis panduan yang mereka ikuti:


  • Gunakan tajuk berita dengan font yang besar untuk menyerlahkan salah satu idea yang besar. 



  • Gunakan sub-tajuk utama sebelum setiap perenggan, atau sekurang-kurangnya selepas 2-3 perenggan, untuk menjaga pengimbas ingin tahu dan terlibat. 



  • Gunakan struktur piramid terbalik dalam menulis kandungan anda. Pada dasarnya, struktur ini memerlukan bermula dengan yang paling penting anda dan kemudian sebagai lanjutan dengan mata yang kurang penting. Hal-hal penting-kurangnya datang terakhir. Dengan cara ini, mereka yang mengimbas kandungan akan dapat menangkap perkara utama dengan cepat. 



  • Gunakan mata peluru yang mempesona dan intrik penonton anda 

4. Bertindak balas cepat 

Tweet Oreo dan jawatan Facebook selama masa gelap Super Bowl dihasilkan sejumlah besar buzz, terutamanya kerana mereka yang halus dan tepat waktu. Mereka bertindak balas dengan peristiwa yang tidak dijangka dan, dalam berbuat demikian, membuat iklan yang kuat pada hari iklan yang paling mahal tahun ini.

 Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 


  • Mampu bertindak balas terhadap masa ini sekarang mungkin bahkan untuk perniagaan yang paling kecil, terima kasih kepada telefon pintar dan kamera mereka. Berkongsi berita terkini, pengalaman atau pertukaran untuk melibatkan penonton anda. 

  • Ambil contoh bagaimana sebuah syarikat boleh memanfaatkan bola sepak Piala Dunia. Sebuah syarikat yang target penonton terdiri daripada pengurus industri kewangan akan tertarik dalam ramalan statistik tentang siapa yang akan menang atau berapa banyak tenaga Piala Dunia mengkonsumsi. Penonton yang terdiri daripada pengurus perkhidmatan pelanggan boleh disasarkan dengan artikel mengenai keberkesanan hashtags vs iklan, atau yang mengikuti berita mengenai permainan dan pemain. 



  • Jika anda tahu terdapat satu persidangan berlaku yang sejajar dengan perniagaan anda, dan anda tahu apa yang hashtag untuk persidangan itu, anda boleh memanfaatkan bahawa dengan menghantar tweet berkaitan menggabungkan hashtag. 


5. Muatkan dengan rayuan emosi 

Dalam buku Descartes Error beliau, Antonio Damasio, seorang profesor ilmu saraf di University of Southern California, menjelaskan bahawa emosi adalah bahan yang diperlukan dalam hampir semua keputusan. Ini telah disokong oleh kajian yang dijalankan oleh penyelidik Raj Ragunathan dan Szu-Chi Huang di University of Texas di Austin.

Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 

Orang lebih cenderung untuk berkongsi kandungan yang mencipta respon visceral. Bagaimana anda tahu sama ada kandungan anda mempunyai tindak balas mendalam?


  • Melakukan "pemeriksaan usus" untuk memastikan kandungan berada di landasan yang betul. 


  • Adakah ia membuat anda LOL? 


  • Adakah anda merasakan bahawa anda akan memalukan diri sendiri di hadapan rakan sekerja anda dengan air mata? 


  • Kemungkinan adalah bahawa jika anda tidak merasakannya, orang lain tidak akan baik. 




  • Faktor memutuskan oleh Upworthy staf penulis Adam Mordechai dalam penerbitan  documentary about the late Zach Sobiech adalah hakikat dia menangis semasa menonton pada kali yang pertama, dan kemudian menangis lagi kali kedua dia menyaksikannya. 


6. Gunakan kisah yang hebat 

Banyak keputusan membeli kami didasarkan pada pemandu emosi, dan bukan manfaat atau ciri-ciri produk yang rasional. Cerita-cerita besar cenderung emosional, dan bukan hanya dramatik.
Sebagai contoh, syarikat insurans pengebumian Belanda, Dela, menciptakan sebuah cerita yang sangat emosional sekitar produk mereka. Mereka meminta orang ramai untuk berkongsi apa yang mereka akan memberitahu orang yang dikasihi sebelum mereka mati. Cerita-cerita yang menyentuh dan bergerak; sehingga, kami ingin meneruskannya dan menjangkau orang tua kita sendiri, rakan-rakan atau saudara-mara untuk memberitahu mereka betapa pentingnya mereka kepada kami.

Great stories can even take the form of the written word. Jon Morrow wrote an article titled On Dying Mothers and Fighting for Your Ideas which resonated with Copyblogger’s large audience, inspiring them in their content marketing efforts.


Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 

Jadi, bagaimana anda menulis cerita-cerita yang membina hubungan emosional?
Di sini terdapat beberapa petua:


  • Show, jangan katakan. Dengan kata lain, menunjukkan penonton apa yang berlaku dalam cerita daripada memberitahu mereka. Gunakan kata-kata deskriptif yang membangkitkan perasaan yang lebih mendalam untuk watak-watak dan keadaan mereka. 


  • Mencipta watak-watak orang berhubungan dengan dan mengambil berat tentang. Gunakan personas pembeli penonton anda sebagai aksara untuk memandu hubungan yang lebih dalam dengan perniagaan anda. Apabila penonton anda boleh dikaitkan dengan watak-watak anda, mereka akan bermula secara organik menghubungkan emosi. 


  • Cerita anda bukan cerita yang berdiri sendiri. Cerita ini harus menjadi sebahagian daripada jangka panjang arka cerita yang lebih luas. Halangan-halangan yang watak-watak anda perlu untuk mendapatkan masa lalu harus orang-orang yang penonton anda boleh mengenal pasti dengan, memotivasi mereka untuk root untuk watak anda. Cerita Standalone kalah kepada potensi untuk membina hubungan jangka panjang. Tinggalkan penonton anda tergantung dengan janji lebih, hanya seperti yang terbaik tv fiksyen siri buat di akhir setiap episod. 


  • Tetap setia pada janji jenama anda. Red Bull, sebagai contoh, mempunyai imej jenama petualangan, sukan ekstrem dan kebebasan. Cerita syarikat itu memberikan konsistensi kerana mereka memberi tumpuan kepada pelbagai aksara, setiap hidup gaya hidup Red Bull. 

7. Memanfaatkan kontroversi 

Jika sesetengah orang benci dan lain menyukainya, itu lebih mungkin untuk bersama. Sebuah kertas dengan Zoey Chen dan Yunus Berger dalam Oktober 2013 edisi Journal of Consumer Research diperiksa cara topik kontroversi mempengaruhi kesediaan orang untuk bercakap tentang mereka. Kajian mendapati bahawa kandungan pada topik sederhana kontroversi telah, secara purata, lebih daripada kandungan komen mengenai topik-topik yang sangat kontroversi.
Agak topik kontroversi cenderung untuk membangkitkan kemarahan hanya cukup untuk memberi kesan, yang merupakan pencetus emosi yang paling berkesan untuk mewujudkan kandungan virus.

 Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 


  • Penipuan internet Bonsai Kitten adalah satu contoh. Orang-orang suka atau benci pemikiran bahawa ia adalah kekejaman haiwan. 


  • Derek Halpern digunakan pencetus ini dalam sebuah artikel bertajuk - The "Kandungan adalah Raja" Mitos Debunked. Di dalamnya, beliau mencadangkan bahawa reka bentuk adalah raja, dan tidak puas. Ini menimbulkan kontroversi dan menjana jumlah yang saksama perbincangan di kalangan pemasar kandungan yang telah digunakan untuk "Kandungan adalah Raja" perbualan, dan di antara pereka web yang merasakan kerja mereka sendiri sedang disahkan dalam jawatan. Jawatan itu bekerja kerana ia adalah sesuatu yang orang tidak berharap. Oleh itu, terlibat perhatian mereka, mendorong mereka untuk terus membaca, mengulas dan berkongsi artikel dengan orang lain. Ia bekerja dengan baik bagi Derek dalam hal mendapatkan kedua-dua perhatian dan pembaca. 


8. Buat penonton anda kelihatan pintar dan bergaya. 

Menurut research orang yang 25% lebih cenderung untuk membeli produk mereka akan berbangga untuk memiliki, dan 25% kurang kemungkinan untuk membeli jika butang perkongsian media sosial diletakkan di mana-mana sahaja hampir dengan produk.
Bagaimana untuk melakukannya dalam talian

Po-Pourii handles a delicate subject tactfully with their video and social media postso

Sesetengah orang menumpukan perkongsian media sosial mereka terhadap pencapaian profesional atau perniagaan yang berpusat. Dalam ruang ini, anda boleh melibatkan audiens anda dengan membawa kepimpinan pemikiran ke kawasan anda. Kajian, maklumat grafik, penyelidikan, statistik, dan kandungan diambil tindakan yang menyediakan beberapa nilai praktikal, boleh menjadi tumpuan kandungan yang anda kongsi.


  • Jika anda memberikan manfaat yang signifikan kepada kumpulan ini, mereka cenderung untuk berkongsi dengan orang lain. Berikut adalah contoh dari berkongsi pos dan Infographic di blog Jeff Bullas 'tweet. 




9. Jadilah sebahagian daripada sesuatu yang lebih besar. 

Dalam satu kajian yang dijalankan oleh NY Times, 68% daripada orang-orang berkata, mereka bersama untuk memberi orang rasa yang lebih baik dari yang mereka dan apa yang mereka sayangi.
Tanpa-keuntungan dan organisasi dermawan khususnya boleh mendapat manfaat daripada ini jenis perkongsian, demikian juga mana-mana perniagaan yang menyokong sebab. Mereka yang berkongsi bagi menyokong sebab-sebab atau isu-isu yang sudah termotivasi, dan hanya memerlukan sedikit insentif untuk menyampaikan kandungan yang berkaitan.
Sebagai contoh, Surf Dog Richochet posted this dog photo on Facebook.
 Pet Supplies Syarikat Iams telah bersetuju untuk menderma 50 mangkuk makanan haiwan untuk haiwan perlindungan bagi setiap komen pada foto, sehingga 1 juta mangkuk. Mereka mencapai tanda 1 juta mangkuk dalam masa 24 jam dan masih komentar terus datang.

Penyebab saham dan kebimbangan yang berkaitan dengan nilai-nilai perniagaan anda, dan melibatkan masyarakat dan penonton anda melalui kempen seperti di atas.

10. gosip Juicy 

Mengapa orang mengumpat? Biasanya, ia adalah kerana maklumat itu terlalu baik untuk tidak berkongsi. Gosip paling menarik cenderung untuk menjadi yang mengejutkan dan menarik. Kandungan tersebut akan dikongsi kerana ia menarik sedikit dari humor, sedikit daripada emosi, dan sedikit dari kategori definisi diri.

Bagaimana untuk melakukannya dalam talian 

HelloFlo, perkhidmatan langganan tampon, menyentuh subjek yang sering halus untuk wanita dengan iklan Camp gyno mereka, yang menangani perkara ini dengan jujur, lucu dan jantung. Iklan itu berubah menjadi hit virus, menarik hampir 6 juta penonton pada bulan pertama dalam talian.

Walaupun ia adalah sukar untuk menentukan kandungan, kebanyakan orang mengetahuinya kelak ketika mereka melihatnya. Jadi mengawasi keluar untuk barangan sejuk, yang unik yang dikongsi. Buat catatan tentang tema dan hukuman untuk membantu anda membuat Zeitgeist anda sendiri.

Membuat kandungan berjangkit 

Terdapat banyak cara untuk membuat kandungan menular dibagikan secara sosial, dan analisis dan pencarian grafik akan membantu anda dengan penyelidikan awal dengan mengambil kira apa yang penonton anda berminat untuk.
Seperti yang anda mencuba satu atau lebih daripada satu cara untuk mencipta kandungan dibagikan, pastikan untuk mengukur kadar pertunangan anda untuk memberikan wawasan ke dalam bagaimana orang bercakap tentang catatan anda. Ini akan membolehkan anda untuk melihat apa yang ada, dan apa yang tidak, bekerja, dan untuk terus meningkatkan kualiti kandungan anda
Namun, pastikan anda menghabiskan banyak masa mendapatkan kandungan anda di hadapan penonton anda dan pengaruh kerana anda benar-benar menciptakan itu. Pastikan untuk get your 5 advanced tactics anda juga.
Jadi, apa yang anda berfikir? Pernahkah anda melihat lonjakan saham atau pertunangan? Marilah kita tahu dalam komen di bawah.

Penulis Tamu: Vinay Koshy adalah Pengasas Sproutworth pemasaran dan pengoptimuman penukaran kandungan blog. Baca mesej terkini atau mengikutinya onTwitter.


Baca lebih lanjut di http://www.jeffbullas.com/2014/10/21/10-ways-to-create-contagious-content-for-your-social-media-marketing/#EbY5qMWMy2ekFePM.99

Catatan popular daripada blog ini

How to earn instant commissions

Video animasi dan kelebihan kegunaanya..